Kontrola glikemii i powikłania naczyniowe u weteranów z cukrzycą typu 2 ad 6

Epizody hipoglikemiczne. Było 95 zgonów z jakiejkolwiek przyczyny w grupie standardowej terapii i 102 w grupie intensywnej terapii (współczynnik ryzyka, 1,07, 95% CI, 0,81 do 1,42, P = 0,62) (Figura 3C). Główne przyczyny zgonu z przyczyn bez udziału chorób sercowo-naczyniowych wymieniono w dodatku 4 do Dodatku Uzupełniającego. W żadnej kategorii nie zaobserwowano znaczących różnic. Najczęstszym zdarzeniem niepożądanym była hipoglikemia, ze znacznie większą liczbą epizodów w grupie intensywnej terapii niż w grupie standardowej w każdej kategorii (p <0,001) (tabela 2). Inne zdarzenia spełniające kryteria poważnych zdarzeń niepożądanych są wymienione w dodatku 4 do Dodatku Uzupełniającego. Więcej pacjentów w grupie intensywnej terapii miało co najmniej jedno poważne zdarzenie niepożądane (24,1%) niż w grupie standardowej terapii (17,6%, P = 0,05). Duszność była najczęstszym określonym ciężkim zdarzeniem niepożądanym i występowała częściej w grupie intensywnej terapii (p = 0,006). Wyniki mikrokrążenia
Tabela 3. Tabela 3. Wyniki mikrokrążenia. Nie było istotnych różnic między dwiema grupami badawczymi pod względem liczby nowych procedur dotyczących oka (Tabela 3). Skumulowane wskaźniki zdarzeń u wszystkich pacjentów, w tym u pacjentów, u których wykonano zabiegi oczne na początku badania, nie różniły się istotnie. Fotografie Fundusa nie wykazały znaczących różnic w progresji do proliferacyjnej retinopatii cukrzycowej (P = 0,27) lub progresji do klinicznie istotnego obrzęku plamki (P = 0,31). Wystąpił nieistotny trend w kierunku korzystnego efektu w grupie intensywnej terapii w odniesieniu do retinopatii cukrzycowej, ze zwiększoną częstością występowania co najmniej dwóch etapów nasilenia w grupie standardowej terapii (p = 0,07). Różnica między grupami w nowym początku retinopatii nie była istotna (p = 0,27).
Wskaźnik GFR zmniejszył się do 76 ml na minutę w roku 6 (P <0,001), bez różnicy między dwiema badanymi grupami (P = 0,36). Ciężkie zmiany nerkowe nie uległy wpływowi leczenia (p = 0,35). Każde zwiększenie wydalania albuminy było większe w grupie standardowej terapii (p = 0,01); istotna była również progresja do makroalbuminurii (P = 0,04).
W grupie intensywnej terapii wystąpił nieistotny wzrost autonomicznej neuropatii (p = 0,07). Nie zaobserwowano innych znaczących zmian w neuropatii.
Dyskusja
Główną przyczyną śmierci i powikłań u pacjentów z cukrzycą typu 2 jest choroba sercowo-naczyniowa. Ponad 60% wszystkich pacjentów z cukrzycą typu 2 umiera z powodu chorób układu krążenia, a jeszcze większy odsetek ma poważne powikłania. Częstość występowania chorób naczyniowych, nadciśnienia, dyslipidemii i innych nieprawidłowości jest bardzo wysoka, a konsekwencje tych zaburzeń są uciążliwe dla pacjentów, ich rodzin i społeczeństwa20.
Interwencje, takie jak zmiany stylu życia, kontrola ciśnienia krwi i lipidów oraz leczenie przeciwpłytkowe mogą zmniejszyć rozwój, postęp i powikłania związane z cukrzycą typu 2. 21 Kontrola glikemii może zmniejszyć powikłania mikronaczyniowe, ale nie powikłania sercowo-naczyniowe. Nawet w przypadku powikłań mikronaczyniowych kontrola ciśnienia krwi ma większy wpływ niż kontrola glikemii. 22 U pacjentów z zaawansowaną cukrzycą typu 2 pozostaje bez odpowiedzi pytanie, czy kontrola glikemii niezależnie zmniejsza powikłania sercowo-naczyniowe.
Badania populacji, badania przekrojowe i próby interwencyjne krótkoterminowe dały mieszane wyniki w próbach odpowiedzi na to pytanie.3-8 Badanie prospektywnego cukrzycy w Wielkiej Brytanii (UKPDS) wykazało nieistotną tendencję do poprawy odsetka zawału mięśnia sercowego ( P = 0,052) u pacjentów ze świeżo zdiagnozowaną chorobą, ale badanie było komplikowane przez mniejszą niż ścisłą kontrolę ciśnienia krwi i lipidów, zgodnie z obowiązującymi standardami.1,22 Niemniej jednak wielu obserwatorów zaakceptowało ten trend jako dowód znaczenie kontroli glikemii dla powikłań makronaczyniowych.
Próba kontrolna i powikłań cukrzycy (DCCT) nie wykazała istotnego zmniejszenia częstości incydentów sercowo-naczyniowych z intensywną kontrolą u młodych pacjentów z cukrzycą typu 1, 2 ale badanie kontrolne, badanie Epidemiologii Diabetologicznej Interwencji i Powikłań (EDIC), wykazało opóźniona korzyść.23 Dziesięć lat po osiągnięciu przez obie grupy podobnego poziomu hemoglobiny glikowanej, pacjenci z poprzedniej grupy intensywnej terapii mieli znacznie mniej zdarzeń sercowo-naczyniowych niż w grupie leczonej standardowo.
Podobne wyniki zaobserwowano w 10-letniej obserwacji badania UKPDS.24 Rok po zakończeniu badania nie stwierdzono istotnych różnic w poziomie hemoglobiny glikowanej
[więcej w: stomatologia warszawa wola, laryngolog co to za lekarz, zespół sweeta ]

Powiązane tematy z artykułem: laryngolog co to za lekarz stomatologia warszawa wola zespół sweeta