Xanthogranulomatous Pyelonthritis

73-letnia kobieta zgłosiła się do oddziału ratunkowego z 10-dniową historią gorączki i letargu. Jej historia medyczna obejmowała cukrzycę typu 2, nawracające infekcje dróg moczowych i utratę masy ciała o około 13,5 kg w poprzednim roku. Badania laboratoryjne wykazały liczbę białych krwinek 14,290 na milimetr sześcienny (zakres referencyjny od 4500 do 11 000) i poziom kreatyniny w surowicy 1,3 mg na decylitr (115 ?moli na litr, zakres referencyjny od 0,6 do 1,5 mg na decylitr [53 do 133] ?mol na litr]); badanie osadu moczu wykazało 50 do 100 białych komórek na pole o dużej mocy, ale hodowla była ujemna dla bakterii. Tomografia komputerowa brzucha wykonana przy podawaniu dożylnym materiału kontrastowego (panel A) ujawniła powiększoną prawą nerkę z rachunkiem staghorn w połączeniu moczowopłytkowym, atrofią korową i rozszerzeniem kaletki – wygląd określany jako znak łapy niedźwiedziej . uruchomiono antybiotyki i przeprowadzono przezskórną nefrostomię. Kultura drenażu wyrosła Proteus mirabilis. Po skanu radionukleotydowego wykazało, że czynność nerek była nieobecna po prawej stronie, wykonano nefrektomię. Analiza patologiczna brutto wykazała kamień nazębny (panel B, strzałka), rozszerzone kości piętowe, torbiele pęcherzykowe i żółtą tkankę. Testy histologiczne ujawniły zwłóknienie i chroniczny ziarniakowy naciek zapalny z obciążonymi lipidami spienionymi makrofagami i martwicowymi szczątkami. Zapalenie żuchwowo-kłutkowatego zapalenia nerek zostało zdiagnozowane. Xanthogranulomatous odmiedniczkowe zapalenie nerek, forma przewlekłego odmiedniczkowego zapalenia nerek, zwykle wiąże się z blokowaniem kamieni i nawracającym zakażeniem dróg moczowych. Komplikacje mogą obejmować ropnie i przetoki. Utrata czynności nerek jest powszechna, a nefrektomia jest ostatecznym leczeniem. Pacjent został wypisany 5 dni po operacji i czuł się dobrze ze stabilną czynnością nerek po miesiącu obserwacji.
[podobne: stomatolog olsztyn, stomatolog poznań, stomatolog zielona góra ]