Rozpoznanie pęknięcia macicy na CT

34-letnia kobieta z siedmioma wcześniejszymi cesarskimi cięciami i historią niewielkiej opieki prenatalnej, która pojawiła się w 32. tygodniu ciąży z nieustannym, niejasnym bólem w dole brzucha, który pogorszył się w ciągu ostatniego dnia. Jej objawy życiowe były normalne, a badanie cechowało się tkliwością w obu dolnych kwadrantach. Testy laboratoryjne wykazały wartość hematokrytu 39% i liczbę białych krwinek 18 300 na milimetr sześcienny z 8% pasm. Stan płodu był uspokajający, na podstawie reaktywnego śledzenia rytmu serca z rzadkimi zmiennymi opóźnieniami. Odnotowano rzadkie skurcze macicy, a szyjka macicy była długa i zamknięta bez śladów pękniętych błon podczas badania wziernikowego. USG jamy brzusznej wyróżniało się małowodzie, co poważnie ograniczyło jakość badania i uniemożliwiło amniocentezę diagnostyczną, ale pomiary płodu były odpowiednie dla wieku ciążowego. Wykonano tomografię komputerową jamy brzusznej (CT) ze względu na pogarszający się ból macierzyński i obawy związane z zapaleniem wyrostka robaczkowego. Badanie CT wykazało, że ręka płodu wystawała przez dolny odcinek macicy (panel A, strzałka). Pacjent początkowo odmówił operacji, ale cesarskie cięcie wykonane 12 godzin później wykazało całkowite przerwanie blizny po histerotomii z poprzedniej porcji, z ręką płodową w brzuchu matki (Panel B). Miejsce pęknięcia macicy w dolnym odcinku macicy wysunięto poprzecznie, aby umożliwić poród płodu, a następnie histerotomię naprawiono w zwykły sposób. Otrzymano energiczne niemowlę płci męskiej z pięciominutowym wynikiem 9 punktów w skali Apgar. Przebieg po porodzie matki przebiegał bez powikłań, a pacjentka została wypisana do domu w dniu pooperacyjnym 4. Niemowlę pozostało w oddziale intensywnej terapii noworodków z powodu wcześniactwa i zostało wypisane w dobrym stanie w 20 dniu życia. Podostre, niekatastroficzne, całkowite rozejście się blizn macicy jest rzadkie. 34-letnia kobieta z siedmioma wcześniejszymi cesarskimi cięciami i historią niewielkiej opieki prenatalnej, która pojawiła się w 32. tygodniu ciąży z nieustannym, niejasnym bólem w dole brzucha, który pogorszył się w ciągu ostatniego dnia. Jej objawy życiowe były normalne, a badanie cechowało się tkliwością w obu dolnych kwadrantach. Testy laboratoryjne wykazały wartość hematokrytu 39% i liczbę białych krwinek 18 300 na milimetr sześcienny z 8% pasm. Stan płodu był uspokajający, na podstawie reaktywnego śledzenia rytmu serca z rzadkimi zmiennymi opóźnieniami. Odnotowano rzadkie skurcze macicy, a szyjka macicy była długa i zamknięta bez śladów pękniętych błon podczas badania wziernikowego. USG jamy brzusznej wyróżniało się małowodzie, co poważnie ograniczyło jakość badania i uniemożliwiło amniocentezę diagnostyczną, ale pomiary płodu były odpowiednie dla wieku ciążowego. Wykonano tomografię komputerową jamy brzusznej (CT) ze względu na pogarszający się ból macierzyński i obawy związane z zapaleniem wyrostka robaczkowego. Badanie CT wykazało, że ręka płodu wystawała przez dolny odcinek macicy (panel A, strzałka). Pacjent początkowo odmówił operacji, ale cesarskie cięcie wykonane 12 godzin później wykazało całkowite przerwanie blizny po histerotomii z poprzedniej porcji, z ręką płodu w brzuchu matki (Panel B) Miejsce pęknięcia macicy w dolnym odcinku macicy wysunięto poprzecznie, aby umożliwić poród płodu, a następnie histerotomię naprawiono w zwykły sposób. Otrzymano energiczne niemowlę płci męskiej z pięciominutowym wynikiem 9 punktów w skali Apgar. Przebieg po porodzie matki przebiegał bez powikłań, a pacjentka została wypisana do domu w dniu pooperacyjnym 4. Niemowlę pozostało w oddziale intensywnej terapii noworodków z powodu wcześniactwa i zostało wypisane w dobrym stanie w 20 dniu życia. Podostre, niekatastroficzne, całkowite rozejście się blizn macicy jest rzadkie.

Alexandra Grosvenor Eller, MD
Barbra Fisher, MD, Ph.D.
University of Utah School of Medicine, Salt Lake City, UT 84132

Powołując się na artykuły (2)