Molluscum Contagiosum u pacjenta z atopowym zapaleniem skóry

7-letni chłopiec przedstawił się w klinice dermatologicznej z 3-miesięczną historią rozległych, łagodnie świądowych zmian skórnych. Miał historię atopowego zapalenia skóry, które było leczone miejscowo glikokortykoidami przez kilka miesięcy. Badanie skóry wykazało liczne grudki o barwie ciała o średnicy 2 do 5 mm na klatce piersiowej i pachowej (panel A). Niektóre grudki zostały płoszone, a niektóre ułożone liniowo (panel B, strzałki). Przeprowadzono kliniczną diagnozę mięczaka zakaźnego, infekcji spowodowanej przez pokswirusa. Molluscum contagiosum jest powszechnym zakażeniem skóry wieku dziecięcego przenoszonym przez bezpośredni kontakt i przez fomity (np. Ręczniki). U zdrowych dzieci, mięczak zakaźny zwykle ogranicza się samoistnie. U dzieci z atopowym zapaleniem skóry infekcja może być powszechna i długotrwała, ponieważ zmieniona bariera naskórkowa prowadzi do zwiększonej podatności na wirusowe infekcje skóry, do świądu prowadzącego do drapania i autoinokulacji oraz długotrwałego leczenia miejscowymi lekami przeciwzapalnymi. U tego pacjenta miejscowe glikokortykosteroidy przerwano, po czym rozwinęły się znaczące rumieniowe zmiany zapalne, a następnie całkowita regresja zmian w okresie od 3 do 4 miesięcy. 7-letni chłopiec przedstawił się w klinice dermatologicznej z 3-miesięczną historią rozległych, łagodnie świądowych zmian skórnych. Miał historię atopowego zapalenia skóry, które było leczone miejscowo glikokortykoidami przez kilka miesięcy. Badanie skóry wykazało liczne grudki o barwie ciała o średnicy 2 do 5 mm na klatce piersiowej i pachowej (panel A). Niektóre grudki zostały płoszone, a niektóre ułożone liniowo (panel B, strzałki). Przeprowadzono kliniczną diagnozę mięczaka zakaźnego, infekcji spowodowanej przez pokswirusa. Molluscum contagiosum jest powszechnym zakażeniem skóry wieku dziecięcego przenoszonym przez bezpośredni kontakt i przez fomity (np. Ręczniki). U zdrowych dzieci, mięczak zakaźny zwykle ogranicza się samoistnie. U dzieci z atopowym zapaleniem skóry infekcja może być powszechna i długotrwała, ponieważ zmieniona bariera naskórkowa prowadzi do zwiększonej podatności na wirusowe infekcje skóry, do świądu prowadzącego do drapania i autoinokulacji oraz długotrwałego leczenia miejscowymi lekami przeciwzapalnymi. U tego pacjenta miejscowe glikokortykosteroidy przerwano, po czym rozwinęły się znaczące rumieniowe zmiany zapalne, a następnie całkowita regresja zmian w okresie od 3 do 4 miesięcy.

[podobne: stomatolog Warszawa, implanty zębów, Stomatolog Kraków ]