Kontrola glikemii i powikłania naczyniowe u weteranów z cukrzycą typu 2 ad 7

Pomimo tego odkrycia, w pierwotnej grupie intensywnej terapii odnotowano zmniejszenie ryzyka powikłań mikronaczyniowych (15%, P = 0,01), jakiegokolwiek wyniku związanego z cukrzycą (9%, P = 0,04), zawału mięśnia sercowego ( 15%, p = 0,01) i śmierci z dowolnej przyczyny (13%, p = 0,007). Ten opóźniony efekt może być związany ze skumulowanym działaniem hiperglikemii. Nasze badanie, wraz z badaniami ADVANCE i ACCORD, zbadało różne populacje o różnych podejściach i doszło do podobnych wniosków. Intensywna kontrola glikemii nie zmniejszyła zdarzeń sercowo-naczyniowych u pacjentów z wcześniej rozpoznaną cukrzycą typu 2. Badanie ACCORD zakończono na 3,5 roku z powodu zwiększonej śmiertelności w grupie intensywnej terapii. Badanie ADVANCE wykazało zmniejszenie postępu albuminurii, ale nie było zmian w częstości występowania ciężkiej nefropatii, retinopatii lub zdarzeń sercowo-naczyniowych.
Średni wiek pacjentów w badaniu ACCORD wynosił 62 lata, a czas trwania cukrzycy wynosił 10 lat, przy czym 35% pacjentów otrzymywało insulinę na początku badania. Średni wiek w naszym badaniu wynosił 60 lat, przy czym 52% pacjentów otrzymywało insulinę, a reszta otrzymywała maksymalną dawkę doustnego środka; cukrzycę zdiagnozowano średnio 11,5 roku wcześniej. Badanie ADVANCE miało starszą populację (średnio 66 lat) z krótszym czasem trwania choroby wynoszącym 8 lat i 1,5% pacjentów otrzymujących insulinę na początku badania.
W trzech badaniach wyjściowy poziom hemoglobiny glikowanej wynosił 7,2% w badaniu ADVANCE, 8,1% w badaniu ACCORD i 9,4% w naszym badaniu. Po intensywnej terapii poziom hemoglobiny glikowanej wynosił 6,4% w badaniach ACCORD i ADVANCE i 6,9% w naszym badaniu; po standardowej terapii wartości wynosiły odpowiednio 7,5%, 7,0% i 8,4%. Żadne z tych badań nie wykazało zmniejszenia liczby zdarzeń sercowo-naczyniowych. Częstość hipoglikemii i przyrost masy ciała były większe w grupie intensywnej terapii we wszystkich trzech badaniach.
W naszym badaniu obserwowaliśmy populację weteranów do 7,5 roku (mediana, 5,6 roku). Czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego były kontrolowane, a różnica między grupami w poziomie hemoglobiny glikowanej była utrzymywana.25,26 Powikłania mikronaczyniowe były w minimalnym stopniu zależne od intensywnej kontroli glukozy. Nie zaobserwowano istotnych różnic w retinopatii, dużej nefropatii lub neuropatii. Znaczące zmniejszenie (P = 0,01) w jakimkolwiek pogorszeniu wydalania albuminy obserwowano w grupie intensywnej terapii; istotna była również progresja do makroalbuminurii (P = 0,04). Ogólnie rzecz biorąc, korzyść ze zmniejszenia stężenia hemoglobiny glikowanej z 8,4% do 6,9% wydawała się minimalna, z wyjątkiem postępów albuminurii.
Nasze badanie miało kilka ograniczeń. Ponieważ studiowaliśmy weteranów, pacjenci byli głównie mężczyznami, a ekstrapolacja naszych ustaleń na kobiety musi odbywać się z ostrożnością. Zmiany w środkach terapeutycznych wystąpiły od czasu zaprojektowania naszego protokołu. W protokole określono, że można stosować dowolny zatwierdzony lek, ale dostępność nowych środków była ograniczona. Badanie miało na celu ograniczenie wpływu różnic w stosowanych środkach, ale nadal możliwe jest, że nowsze środki mogą mieć różne efekty. Ponieważ badania z intensywną kontrolą czynników ryzyka nie były dostępne w czasie opracowywania protokołu, badanie mogło być słabsze Obawy te zmniejszają bardzo podobne wyniki w badaniach ACCORD i ADVANCE.9,10
Takie czynniki, jak poziom cholesterolu HDL, przyrost masy ciała, skurczowe ciśnienie krwi i środki farmakologiczne mogą odgrywać rolę w obserwowanym braku korzyści z intensywnej kontroli glukozy i muszą być szczegółowo zbadane. Inną możliwością jest opóźniona korzyść z intensywnej kontroli, co widać po 10-letniej obserwacji w badaniach DCCT-EDIC i UKPDS.
Niemniej jednak wyniki tego i innych badań nie wskazują, że intensywna kontrola glikemii w tej populacji zmniejszyła częstość incydentów sercowo-naczyniowych. Ponadto wydaje się, że intensywna kontrola glikemii miała minimalny wpływ na trudne powikłania mikronaczyniowe (ciężkie zmiany nerkowe, zmniejszenie GFR, leczenie laserem, usuwanie zaćmy, witrektomia i nowa neuropatia) w okresie od 5 do 6 lat. Intensywna kontrola glikemii na wcześniejszym etapie choroby może przynieść korzyści, zwłaszcza w przypadku uniknięcia ciężkiej hipoglikemii. Na razie odpowiednie leczenie nadciśnienia, dyslipidemii i innych czynników ryzyka sercowo-naczyniowego wydaje się najskuteczniejszym sposobem zapobiegania chorobom i śmiertelności z przyczyn sercowo-naczyniowych.
[podobne: onet zdrowie ciekawostki, laryngolog co to za lekarz, terapeuta uzależnień warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: laryngolog co to za lekarz onet zdrowie ciekawostki terapeuta uzależnień warszawa