Iris Abscess

25-letnia kobieta zaprezentowała się w klinice siatkówki z postępującym bólem i zaczerwienieniem w prawym oku. Miała w przeszłości dożylne zażywanie narkotyków, a tydzień przed prezentacją otrzymała diagnozę bakteriemii wrażliwej na metycylinę Staphylococcus aureus i zapalenia wsierdzia, za które otrzymywała dożylnie antybiotykoterapię. Ostrość widzenia wynosiła 20/100 w prawym oku i 20/20 w lewym oku. Badanie prawego oka ujawniło tęczówkę o średnicy 3 mm (panel A, strzałka), umiarkowaną liczbę komórek zapalnych w komorze przedniej, rozszerzonej tęczówki i naczyń krwionośnych oraz brak komórek szklistych. Optyczna koherentna tomografia przedniego segmentu potwierdziła obecność guzka tęczówki (panel B, strzałka). Diagnostyczne próbki przedniej komory i ciała szklistego nie wykazały obecności drobnoustrojów w plamie Grama ani wzrostu w hodowli. Wyniki kliniczne były zgodne z rozpoznaniem ropnia tęczówki spowodowanego bakteriemią. U pacjenta z bakteriemią patogeny mogą rozprzestrzeniać się do unaczynionych tkanek, w tym do ujścia i siatkówki. Infekcje wewnątrzgałkowe mogą być endogenne, wynikające z hematologicznego rozprzestrzeniania się zakażenia ogólnoustrojowego lub egzogennego, wynikającego z urazu lub procedur wewnątrzgałkowych. Oprócz 6-tygodniowej antybiotykoterapii pacjent otrzymał wankomycynę wewnątrzkomórkową i ceftazydym, jak również krople do oczu moksyfloksacyny, octanu prednizolonu i cyklopentolanu. Po 2 tygodniach od rozpoznania guzek tęczówki i stan zapalny ustąpiły i pojawiła się blizny na małej tęczówce.
[hasła pokrewne: szyny prądowe, stomatolog zielona góra, stomatolog poznań ]