Erytroblastozy sa chorobami rzadko wystepujacymi

Erytroblastozy są chorobami rzadko występującymi Erytroblastoza ostra przebiega z wysoką ciepłotą ciała, zwłaszcza na początku choroby. Chorobę cechuje zewnętrznie znaczna bladość skóry i błoń śluzowych, która powstaje już na samym początku schorzenia. Wątroba i śledziona są zawsze powiększone. Badanie krwi wykazuje zmniejszenie się liczby prawidłowych krwinek czerwonych. Zawartość hemoglobiny we krwi spada znacznie, dochodząc do 20-30% normy, wskaźnik jednak hemoglobinowy jest w zasadzie bliski jedności, chociaż w niektórych przypadkach może być zwiększony lub obniżony. Zasadniczą cechą obrazu krwi jest zjawianie się w niej znacznej liczby niedojrzałych zasadochłonnych erytroblastów, która dochodzi do 250 tysięcy w 1 mm3 krwi. Jądra w wielu erytroblastach są podobne do jąder megaloblastów. Stwierdza się również proerytroblasty. Liczba niedojrzałych erytroblastów stale zwiększa się i zjawisko to występuje, zwłaszcza pod koniec życia, jako tzw. hiatus erythraemicus, to jest całkowity brak postaci przejściowych krwinek od niedojrzałych do dojrzałych postaci erytrocytów. We krwi występują wtedy tylko proerytroblasty i erytroblasty zasadochłonne oraz normalne kwasochłonne krwinki czerwone, których jest bardzo mało. Ten obraz krwi świadczy o dużym zahamowaniu dojrzewania krwinek czerwonych i zatrzymaniu ich dojrzewania na stopniu erytroblastów zasadochłonnych. [hasła pokrewne: dentysta Lublin, kursy fizjoterapia, dentysta gliwice ]