Choroba Osgood-Schlattera

13-letni chłopiec zgłosił się do kliniki ortopedycznej z 1-tygodniową historią bólu w obu kolanach. Był aktywny w sporcie i brał udział w skoku w dal w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Nie zgłosił żadnych szczególnych urazów, gorączki lub innych objawów stawów. Fizyczne badanie prawego kolana wykazało łagodny obrzęk tkanek miękkich i tkliwość nad gruczołem piszczelowym, a prawy mięsień mięśnia czworogłowego był naprężony. Lewe kolano było normalne. Zwykłe zdjęcia rentgenowskie obu kolan, które uzyskano w celu wykluczenia złamania awulsyjnego, zważywszy na historię udziału pacjenta w skoku w dal, wykazały stwardnienie i fragmentację guza piszczelowego w obu kolanach, z obrzękiem tkanek miękkich na prawym kolanie (strzałka) . Te charakterystyczne wyniki doprowadziły do rozpoznania choroby Osgood-Schlattera lub osteochondrozy guza piszczelowego, spowodowanej powtarzającą się trakcją ścięgna rzepki przy jego przyleganiu do guza piszczelowego. Choroba Osgood-Schlattera zwykle występuje w okresie wczesnego wzrostu nastolatków między 10 a 15 rokiem życia, szczególnie u dzieci, które uprawiają sport, w tym bieganie i skakanie. Większość przypadków rozwiązuje się przy pomocy leczenia wspomagającego. Pacjent był leczony lodem i niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi i otrzymał instrukcje dotyczące ćwiczeń rozciągających i wzmacniających mięśnie czworogłowe i ścięgna podkolanowe. Podczas wizyty kontrolnej 3 tygodnie później, pacjent zgłosił mniejszy ból, ale stwierdził, że zdecydował się nie wznawiać uczestnictwa w skoku w dal.
[patrz też: implanty stomatologiczne warszawa, stomatologia Kraków, stomatolog poznań ]